Opdrachtgever: KIEM Montessori
Jaar: Vanaf 2017

Merkstrategie, Visuele identiteit, Communicatie ontwerp, Animatie, Social media campagne, Webdesign, Bewegwijzering

Vallen en weer opstaan

Kiem Montessori is de middelbare school die beantwoordt aan de onderwijsbehoeften van zelfstandige, sportieve leerlingen. Iedere schooldag begint met sport, biologielessen worden in de tuin gegeven, er is een eigen atelier en huiswerk kennen ze niet. Bij Kiem Montessori ontdekken leerlingen waar hun interesses liggen door te experimenteren, door te vallen en weer op te staan. Na een pitch kwam Zeppa als winnaar uit de bus en kregen we de opdracht een merkstrategie en visuele identiteit te ontwikkelen.

‘Zelfs volwassenen kunnen zich maar een kwartier concentreren. Waarom doen we kinderen dit aan terwijl de testosteron ze om de oren giert?’

Kiemm-oprichter Kimo Steenaart in Trouw, dec. 2018

Zeppa bracht de naam van dit vernieuwende schoolconcept terug tot het meer sprekende Kiemm. Deze 5 letters werden de bouwstenen voor het logo, waarvan de twee M’en net zo beweeglijk zijn als de school en haar leerlingen. Het kleurenpalet is afkomstig van oude topografiekaarten, tinten die we voor Kiemm hebben opgefrist.

Logo

(

)

Kleurenpalet

(

)

Logo

(

)

Voor de visuele identiteit lieten we ons inspireren door de onverwoestbare Montessori filosofie: een basis van rust en structuur die veel vrijheid biedt. De visuele rust zit ‘m in de grote vlakken, vervolgens krijgen typografie en kleur alle ruimte. Duidelijke kaders waarbinnen veel mag, precies zoals het er bij Kiemm aan toegaat.

‘Zeppa heeft heel goed begrepen wat ik met deze school wil doen. De heldere en speelse communicatie ondersteunt het concept perfect.’

Kiemm-oprichter Kimo Steenaart

De leerlingen vormen het uitgangspunt voor de communicatiematerialen. De vormgeving moest dus helder zijn, de teksten kort, de animaties net zo informatief als levendig. Beweging was het uitgangspunt voor de belettering van het schoolgebouw en het printwerk voor de open dagen, met verspringende letters tot gevolg. Alles aan deze visuele identiteit zegt dat er bij Kiemm net iets anders aan toegaat, en dat was precies de bedoeling.

Posters

(

)

Flyers

(

)

Bewegwijzering

(

)

Website

(

)