Stem op een Vrouw
Jaar: 2021
Een campagne voor een Tweede Kamer die voor 50% uit vrouwen bestaat
Zeppa bood Stem op een Vrouw aan te helpen met het verbeteren van haar campagnestrategie en visuele identiteit voor de Tweede Kamer verkiezingen van 2021.
Strategisch advies
De communicatie van de verschillende activiteiten op de website van Stem op een Vrouw liepen door elkaar. Hierdoor waardoor de kracht van de campagne ondergesneeuwd geraakt. Zeppa stelde voor om meer onderscheid aan te brengen tussen de stichting, de organisatie en de campagne van Stem op een Vrouw. Hierdoor haakten de verschillende initiatieven beter in elkaar en werd de structuur van de website overzichtelijk.

Heldere kleuren en een variabel font
We stelden voor om een helder kleurenpalet te gebruiken. Zo springt de identiteit van Stem op een Vrouw er meer uit. Ook voegden we een variabel font toe. Deze keus bood veel mogelijkheden om met de typografie te spelen zonder dat het beeld rommelig werd.

Campagneslogan “Wij gaan voor 50%”
In 2021 was het voor het eerst in de geschiedenis mogelijk om een Tweede Kamer te kiezen die voor de helft uit vrouwen bestond. Zeppa bedacht de slogan: “Wij gaan voor 50%”. Het mooie van deze slogan was dat de ambitie en doelstelling van de campagne in één keer duidelijk werd. Ook liet de slogan zien dat het doel niet ‘meer vrouwen’ in de politiek was, maar een gelijke verhouding: 50% dus.
Staafdiagrammen
Staafdiagrammen vormen een belangrijk element in de beeldtaal van de verkiezingen. Door deze diagrammen in de campagnestijl te gebruiken wordt in één oogopslag duidelijk wat het probleem én het doel is.

Uitleg van ‘slim stemmen’ in een infographic
‘Slim stemmen’ is stemmen op een vrouw die lager op de lijst staat: net lager dan je partij met het aantal zetels in de peilingen staat. Stem op een Vrouw gebruikte al een infographic om deze boodschap uit te leggen. Zeppa bracht deze infographic terug naar 3 stappen.



Een website die meebeweegt
De website van Stem op een Vrouw was gebouwd als campagne website, maar daarna achtergebleven bij de ontwikkeling van de organisatie. Stem op een Vrouw biedt inmiddels een breed aanbod aan trainingen. Door met onderdelen te schuiven en campagnes los te koppelen van trainingen, maakte Zeppa de structuur van de website flexibel. In de aanloop naar verkiezingen is het een campagne website. In de periodes tussen verkiezingen een website met verschillende activiteiten ter ondersteuning van vrouwen in de politiek.

