Superuse Studios
Jaar: 2020

Merkstrategie, Visuele identiteit, Communicatie ontwerp, Animatie, Webdesign, Templates

Hergebruik als integraal onderdeel van een circulaire ontwerpstrategie

Superuse zocht een identiteit die circulariteit verbeeld en waarmee de hele organisatie goed zelf mee aan de slag kon, zonder steeds voor elk middel bij een ontwerpbureau terug te moeten komen.

Visuele identiteit voor een circulair architectenbureau

Zeppa ontwierp voor dit internationaal architectenbureau voor circulair en duurzaam ontwerp een nieuwe identiteit die het circulaire karakter van de organisatie goed weergaf. Door gebruik te maken van een duidelijke styleguide, een beperkt aantal logo’s en grafische elementen en slimme templates zorgde Zeppa ervoor dat Superuse Studio’s zelfstandig de huisstijl kan uitrollen en toepassen op al haar middelen.

Blauwe economie

Blauwe economie is een andere manier van economisch denken waarbij in de basisbehoeften wordt voorzien met wat lokaal voorhanden is. Zeppa maakte hier knalblauw van om Superuse uit de hoek van kringloop en recycling te halen. Zo ligt de focus op het vernieuwende karakter van de organisatie. Naast blauw en wit creëerden we een secundair kleurenpalet, gebaseerd op natuurlijke materialen. 

Circulaire logo animatie

Het logo van Superuse wordt gevormd door bewegende lijnen die een letter vormen. Elke letter bestaat uit een oneindig doorgaande lijn circulaire proces van creatie en hercreatie symboliseert.

Menselijke maat


Het font wat we kozen voor Superuse is GT Walsheim, een vriendelijk en rond lettertype, waarmee we willen laten zien dat Superuse staat voor de menselijke maat.

Rond én hoekige vormentaal

De ronde en hoekige vormen uit het logo is uitgewerkt als vormentaal voor het gebruik van beeldmateriaal, kleurvakken en kaders. 

Projectwebsite met heldere structuur

Voor de website van Superuse creëerden we een Op de website van Superuse Studio’s hebben staan de projecten centraal. De pagina’s waar voor projecten hebben veel ruimte voor beeld en tekst. Ook hielden we alvast rekening met de toekomst door mogelijkheden voor publicaties en blog in te bouwen. De uitvoering deed Superuse zelf in Elementor.

Drukken op restmateriaal

Superuse werkt bij voorkeur digitaal om geen onnodige grondstoffen te verspillen. Voor het drukwerk van de visitekaartjes doken we in de restantenkast van onze drukker en kozen we een mooie restpartij uit.

“Het lettertype dat Zeppa ontworpen heeft bestaat uit gesloten lijnen die staan voor onze circulaire visie. Subtiel en herkenbaar met het krachtige blauw.”

Jos de Krieger, Superuse

Handige templates in huisstijl

Omdat Superuse grotendeels digitaal werkt heeft Zeppa Word-, PowerPoint-, Keynote- en Indesign templates ontwikkeld in Superuse huisstijl. In plaats van printen op voorgedrukt briefpapier kan Superuse zo snel en effectief al hun documenten in huisstijl opmaken zonder dat wij hen daarbij hoeven helpen. Sterker nog, met templates kan veel meer dan je denkt.