Opdrachtgever: Schone Kleren Campagne, Mama Cash
Jaar: Vanaf 2016

Campagne identiteit, Communicatie ontwerp, Webdesign, Animatie, Ruimtelijk ontwerp, Social media campagne

Kleren maken de vrouw

Women Power Fashion is een bewustwordingscampagne van Schone Kleren Campagne en Mama Cash, die het licht schijnt op de rol van vrouwen in de kledingindustrie. Het zijn vrouwen die de kleding onder slechte omstandigheden produceren, vrouwen die in alle takken van de modewereld werkzaam zijn, en het zijn vooral vrouwen die de kleding uiteindelijk kopen. Zij bezitten dus de macht om verandering aan te zwengelen. Zeppa werd gevraagd een visuele identiteit en campagnemateriaal te ontwikkelen.

Voor de campagne fotografeerden we drie vrouwen: de vrouw die de kleding produceert, de vrouw die de kleding aan de man brengt en de vrouw die de kleding koopt. Vervolgens versneden we hun foto’s en verbeeldden zo de overlap tussen deze drie rollen en de manieren waarop ze hun krachten kunnen bundelen. Het palet werd bepaald door de modekleuren van het zomerseizoen 2018.

Kleurenpalet

(

)

Typografie

(

)

Fotografie

(

)

Campagne concept

(

)

‘Ik geloof in een mode-industrie die arbeiders op waarde schat en hun rechten respecteert. Het was ons doel om met dit ontwerp iedereen samen te brengen en dat mogelijk te maken.’

 

Christina Pfeifer, ontwerper Zeppa

Posters

(

)

Flyers

(

)

Website en social media

(

)

In het winkelcentrum van Den Haag richtten we een tijdelijke sweatshop in, om het winkelend publiek een idee te geven van de omstandigheden waarin veel van de kleding die ze kopen wordt geproduceerd. Zes vrijwilligers probeerden net zoveel kledingstukken te naaien als de arbeiders in India en Bangladesh, een teller hield de score bij. Voorbijgangers konden de petitie tekenen die merken vraagt duidelijk te maken in welke fabriek hun kleding wordt geproduceerd.

‘De pop-up sweatshop was een enorm succes. Veel vrijwilligers, waaronder Angela Groothuizen, Agnes Jongerius en De Groene meisjes deelden hun ervaring op social media.’

 

Tara Scally, woordvoerder Women Power Fashion

Pop-up sweatshop Photo by Studio de Boer & de Vet

(

)

Pop-up sweatshop Photo by Studio de Boer & de Vet

(

)

Pop-up sweatshop Photo by Studio de Boer & de Vet

(

)

Pop-up sweatshop Photo by Studio de Boer & de Vet

(

)

Ook maakten we een animatie over de werkelijke kosten van een t-shirt. Hierin wordt duidelijk dat slechts 0,6 procent van de kosten van een T-shirt naar een arbeidster gaan.

Explainer animatie (0:22)

We vergrootten het bereik van de pop-up sweatshop met starterskits waarmee mensen thuis kennis kunnen maken met de realiteit van de Aziatische naaiateliers. Dankzij deze kits worden de lijnen tussen consument en arbeider steeds kleiner en de gevolgen van aankopen duidelijker. 
Women Power Fashion is een belangrijk en emanciperend initiatief dat Zeppa in alle opzichten steunt.

Home based worker starters kit

(

)

Stropdas ontwerp

(

)

Flyer

(

)